Youmee wordt steeds mooier!

De beste leerschool is de realiteit van het echte leven. Want hoe goed je vooraf ook nadenkt over de functies die je wilt gebruiken en het uiterlijk en gebruiksgemak van je app, pas nadat je je app in het gewone leven lanceert kun je zien hoe dit uitpakt. Dit is de belangrijkste reden waarom we zijn gestart met een pilot van twee jaar. Met onze klanten van het eerste uur, gemeente Zoetermeer en Den Haag, werd afgesproken dat de ervaringen tijdens de pilot gebruikt zouden worden voor het verbeteren van de app. We zijn samen op een skateboard gestapt, hebben in 2017 opgefietst en zijn inmiddels toe aan de volgende fase. 

Wat hebben we geleerd? 

Een belangrijke les die we leerden is dat het lastig is om een community op te bouwen als je kiest voor meerdere online platforms binnen één gemeente. Bewoners kiezen voor het één of het ander en gebruiken niet snel beide inspraakinstrumenten. Daarmee wordt het lastiger om de resultaten te monitoren en te evalueren. Ook merkten wij dat het enthousiasme binnen de organisatie om twee instrumenten te vullen met content niet erg hoog is. Tot slot is het belangrijk dat er draagvlak is in de organisatie om met het nieuwe instrument te gaan experimenteren. 
De introductie van een nieuw inspraakinstrument vergt best wel wat inspanning. Bewoners downloaden niet zomaar een app op hun telefoon of tablet, ze moeten de waarde ervan inzien. De meest gestelde vraag in 2017 was dan ook: hoe bereiken wij de door ons gewenste doelgroepen? Youmee heeft daar een passend antwoord op en begeleidt gemeenten bij dit proces wanneer daar behoefte aan is.  

Youmee werd niet alleen gemeentebreed ingezet, maar ook bij twee projecten in woonwijken. Hier leerden we dat als er al conflicten zijn met de bewoners, het lastig is om de mensen enthousiast te krijgen om mee te doen. Niet alleen als het gaat om Youmee, maar ook voor offline inspraak. Het vertrouwen in de gemeente was in één van de wijken bijzonder laag, men geloofde eenvoudig niet dat er iets met de inspraak gedaan zou worden. De communitymanager die dit project begeleidde heeft hard moeten werken om deze mindset positief om te buigen. Evenwel, de bewoners die Youmee gingen gebruiken leverden samen waardevolle input waardoor de plannen voor de nieuwe wijkaanpak positief konden worden bijgesteld. Door gesprekken met enkele gebruikers kwamen we erachter dat bewoners best vaker willen worden betrokken bij ontwikkelingen in hun buurt. En als ze dan eenmaal betrokken zijn, willen ze ook echt regelmatig op de hoogte worden gehouden. Sommigen gaven aan zelf meer te willen, hetgeen aanleiding is voor één van de aanpassingen die voor 2018 op de rol staan. 

Dit hebben we in 2017 aangepast

Voor het invoeren van informatie hebben we het content management system (CMS) van Youmee aangepast. Het is eenvoudig om dialogen op te starten en nieuwsberichten in te plannen en te versturen met foto en bijlagen. Per dialoog worden de statistieken in het dashboard direct getoond. Resultaten van alle dialogen in een project kunnen gemakkelijk gedownload worden als CSV-file voor verdere verwerking. Het lanceringstijdstip van een dialoog kan inmiddels worden aangepast als de dialoog nog niet is gestart, waardoor je weer flexibeler bent in het verzendmoment. Er zo zijn meer onderdelen in het CMS aangepast, waardoor het werken met het Youmee-CMS gemakkelijker en intuïtiever is geworden. Ook heeft Youmee in 2017 de noodzakelijk privacyinstellingen doorgevoerd om te voldoen aan de nieuwe Europese privacywetgeving die op 25 mei 2018 in zal gaan (AGV). 

Bedankt!
We zijn trots op ons team en onze eerste klanten die het mogelijk hebben gemaakt om Youmee te bouwen, te gebruiken en te verbeteren. Bedankt voor jullie hulp, geduld en vertrouwen. Youmee wordt dankzij jullie steeds mooier! 

Dit kun je in 2018 verwachten

Vraagstukken en historie
Onze programmeurs zijn op dit moment bezig met verbeteringen in het gedeelte van de app dat de gebruikers zien. Zo werken we aan een menuknop 'Vraagstukken' waarin alle projecten in één overzichtelijke tijdlijn komen te staan. Zo kun je snel kiezen welk vraagstuk je wilt bekijken en wie het vraagstuk heeft geplaatst. Ook gebruikers die later instappen zien meteen alle vraagstukken die in hun postcodegebied vallen en kunnen in de historie van een vraagstuk gemakkelijk alle communicatie en belangrijke documenten terugvinden. Het maakt daarbij niet uit hoe lang een project loopt: van een paar maanden tot vele jaren achtereen houdt Youmee de documentatie overzichtelijk bijeen.

+Profielen voor volksvertegenwoordigers en regisseurs
Als gebruiker maak je een profiel aan op het moment dat je je registreert bij Youmee. Middels een koppeling met de open data van Open Raadsinformatie (ORI) gaan we in 2018 van alle gemeenten die met het systeem werken de profielen van de volksvertegenwoordigers beschikbaar stellen. Ook de gemeente zelf krijgt een profiel, waarin ze laagdrempelig het college van B&W en de raad kan introduceren. Contact maken met bewoners wordt door de profielen een stuk eenvoudiger. Volksvertegenwoordigers kunnen zelf bepalen welke instrumenten ze daarbij willen inzetten: alleen de website van de partij of ook e-mail, chat en telefoon? In het profiel kunnen volksvertegenwoordigers straks aangeven over welke onderwerpen men de woordvoerder is. Behalve de profielen zal met ORI ook de actuele raadsagenda beschikbaar komen. 
Regisseurs die de dialogen instellen krijgen ook een profiel dat zo gewenst zichtbaar wordt bij de dialoog. Zo kunnen gebruikers direct zien door wie de vraag wordt gesteld (organisatie of regisseur). Dit is handig wanneer in jouw gemeente verschillende organisaties gebruik gaan maken van Youmee.

Statistieken
Een belangrijk onderdeel voor gebruikers is de functie 'Statistieken'. Daarmee maken we de data transparant voor iedereen. Straks kun je per vraagstuk de gegevens in eenvoudige grafieken bekijken. Alle data die Youmee kan genereren delen we met elkaar. Dit schept vertrouwen. 

Nog meer bottom-up
En dan werken we eraan om Youmee nog meer interactief en waardevol te maken. Bewoners, maar ook bedrijven en organisaties, kunnen dan zelf vraagstukken opstarten. Net als nu al gebruikelijk is bij een burgerinitiatief kunnen ze medestanders voor hun voorstel verzamelen. Bij voldoende steun wordt het vraagstuk actief onder de aandacht van de raad en het college gebracht en kan de agendacommissie besluiten om het op de raadsagenda te plaatsen. Overigens kunnen raadsleden en collegeleden het vraagstuk direct al zien zodra het wordt opgestart. Het onderwerp kan dan geadopteerd worden door de raad en/of het college. In dat geval wordt aangegeven dat het vraagstuk wordt gefaciliteerd en wordt er contact opgenomen met de initiator. 

Een verbeterde gebruikers ervaring
Uit de gesprekken die we met gebruikers voeren blijkt dat de user experience (zeg maar hoe Youmee eruit ziet en werkt) nog verbeterd kan worden. De ontwerpen hiervoor worden eerst gemaakt en getest, alvorens we ze gaan invoeren. Vind je het leuk om hierbij betrokken te zijn? Geef je dan even op voor onze testgroep

Heb jij tips?
Misschien mis je nog wel iets in Youmee of heb je een goed idee. Heb je een tip voor ons? Wij horen dat graag! Mail of bel ons!

Wil jij ook een pilot starten?

Youmee is op zoek naar gemeenten die meer willen weten en/of willen experimenteren met deze vorm van e-democracy. Of misschien ben jij een professional en bezig met inspraak en participatie in organisaties? Wij maken graag een afspraak voor een nadere kennismaking! Reageren kan via het formulier op deze contactpagina of bel Margriet Twisterling voor een afspraak.

© Youmee 2017

Bedankt voor het delen

Youmee-logo

038 - 20 22 350

youmee@dutchappdesign.nl

Volg ons op Facebook, Twitter of YouTube!