blog
In de wereld van online participatie is Youmee® een unieke tool die mensen in staat stelt om een willekeurige doelgroep te betrekken bij een vraagstuk. De kracht van Youmee® ligt in de interactie tussen deelnemers, die elkaar inspireren en informeren door hun antwoorden te delen. Maar hoe stel je nu vragen die tot boeiende dialogen en waardevolle inzichten leiden?
Goede vragen leiden tot meer effectieve en constructieve interacties, ze versterken verbinding en vertrouwen en leiden tot innovatie. Maar bovenal kunnen vragen leiden tot gesprekken waarin meer gebeurt dan informatie-uitwisseling, gesprekken waarin iets kan ontstaan: van begrip tot nieuwe ideeën, van wezenlijke inzichten tot aanmoediging en motivatie tot zelfs transformatie, zegt Lenette Schuijt, directeur van Crystal River Consultancy, bureau voor leiderschapsontwikkeling en coaching.
Het stellen van goede vragen is dus heel belangrijk. Maar hoe doe je dat? Voordat je een vraag stelt moet je je eerst afvragen wat je wilt bereiken. Een vraag kan veel meer bewerkstelligen dan alleen informatie boven tafel krijgen, of feiten van mening onderscheiden. Wil jij je iemand aan het nadenken zetten of aanzetten tot actie? Met deze tips bij de hand wordt het misschien iets gemakkelijker.
Maak gebruik van de mogelijkheden van Youmee® en gebruik de gevoelsvraag, meerkeuzevraag, open vraag of stemmingsvraag. Voeg afbeeldingen, documenten en videolinks toe voor meer beleving en achtergrondinformatie. Youmee® stimuleert om teksten kort en bondig te houden. Bedenk dat veel mensen liever naar plaatjes kijken dan lappen tekst lezen. Belangrijke tekstuele informatie kun je toevoegen als bijlage of met een weblink naar verwijzen.
Wil je meer interactie stimuleren? Volg dan de discussie. Blijf op de hoogte van de antwoorden en reageer met een bericht aan de groep om de betrokkenheid nog verder te bevorderen.
Suggestieve en sturende elementen in vragen
Suggestieve of sturende elementen in vragen zijn elementen die de respondent beïnvloeden om een bepaald antwoord te geven. Dit kan op verschillende manieren gebeuren:
Door de vraag te formuleren op een manier die een antwoord suggereert:
• Voorbeeld: "Vind je ook dat X moet worden vernieuwd?"
Door gebruik te maken van beïnvloedende taal:
• Voorbeeld: "Ben je niet bang dat de criminaliteit zal toenemen als we de grenzen openen?"
Door de antwoordmogelijkheden te beperken:
• Voorbeeld: "Welke van deze drie opties is de beste oplossing voor het armoedeprobleem?"
Deze vraag beperkt de respondent tot drie opties, terwijl er mogelijk andere, betere oplossingen zijn.
Door een 'valse dichotomie' te creëren:
• Voorbeeld: "Ben je voor of tegen de komst van windmolens in onze gemeente?"
Deze vraag suggereert dat er slechts twee opties zijn, terwijl er mogelijk meer zienswijzen zijn.
Het is belangrijk om suggestieve en sturende elementen in vragen te vermijden, omdat ze de objectiviteit van de antwoorden kunnen beïnvloeden.
Gevoelige en controversiële vragen
Gevoelige vragen zijn vragen die raken aan persoonlijke ervaringen, emoties of waarden. Deze vragen kunnen mensen ongemakkelijk of kwetsbaar maken.
Voorbeeld van een gevoelige vraag:
• Wat is jouw mening over abortus?
Controversiële vragen zijn vragen die over een onderwerp gaan waarover veel onenigheid bestaat. Deze vragen kunnen leiden tot discussies en conflicten.
Voorbeelden van controversiële vragen:
• Is immigratie goed of slecht voor ons land?
• Moet de doodstraf weer ingevoerd worden?
Het is belangrijk om te beseffen dat gevoelige en controversiële vragen niet per se verkeerd zijn. In veel gevallen kan het nuttig zijn om deze vragen te stellen, bijvoorbeeld om een onderwerp bespreekbaar te maken of om meer te leren over de verschillende perspectieven op een issue. Dit is ook de reden dat er in Youmee® een gevoelsvraag is toegevoegd.
Echter, het is belangrijk om deze vragen met respect en tact te stellen. Houd rekening met de gevoelens van de respondent en wees bereid om naar verschillende perspectieven te luisteren.
Door deze tips te volgen, kun je een waardevolle en inclusieve discussie creëren in Youmee®, ook over gevoelige en controversiële onderwerpen.
Ben je klaar? Laat een paar mensen de vragen zien en vraag om feedback om je aanpak verder aan te scherpen. Blijf leren: analyseer de antwoorden op je vragen en pas je aanpak waar nodig aan.
Meer lezen? In deze blog lees je welke vraagsoorten je in Youmee® kunt kiezen en hoe je ze gebruikt
We delen waardevolle kennis over online onderzoek, participatie en communicatie.