blog

Het belang van terugkoppeling (2)

Wat hebben mensen nodig om zich gezien en gehoord te voelen? In een serie van drie artikelen gaan we in op het belang van terugkoppeling. In dit 2e artikel gaat het over neurologische triggers. Wanneer mensen zich niet gezien en gehoord voelen, dan kunnen zij het onderwerp niet laten rusten. In dit artikel lees je hoe dat in ons brein werkt en hoe je hiermee om kunt gaan door terugkoppeling te geven. 

Pexels rdne 5756655

Foto door RDNE

Kees van den Bos, hoogleraar Sociale Psychologie aan de Universiteit in Utrecht, deed onderzoek naar wantrouwen in de overheid en wat er nodig is om dit voor te zijn. In zijn boek Elkaar eerlijk behandelen beschrijft Van den Bos de uitkomsten van dit onderzoek. Voor het voorkomen van wantrouwen, polarisatie en complotdenken is het essentieel dat mensen een eerlijk en rechtvaardig proces ervaren, zo schrijft Van den Bos.

Elkaar eerlijk behandelen

“Het gaat erom dat mensen op een eerlijke en rechtvaardige manier worden behandeld. Dat er beleefd en met respect met hen wordt omgegaan en dat er serieus naar hun mening wordt geluisterd door competente autoriteiten die aangeven dat mensen ertoe doen in hun leefomgeving en in de samenleving.” 

Mensen hoeven daarbij geen gelijk te krijgen, schrijft Van den Bos. Want wanneer het proces als eerlijk en rechtvaardig wordt ervaren, kunnen mensen zich vaak neerleggen bij de uitkomst, ook als dit niet in hun straatje past (!).

Vertrouwen volgt na aandacht

Voor meer vertrouwen in de overheid, is het van essentieel belang dat mensen op een respectvolle wijze terugkoppeling krijgen over hun inbreng. Wanneer die terugkoppeling niet komt, kan het zomaar zijn dat men steeds opnieuw aandacht zoekt met hetzelfde verhaal of de inbreng nog eens herhaalt tijdens een bijeenkomst. Net zo lang tot men merkt dat de inbreng is gehoord en meegenomen (of afgewezen).

Het is ons oerbrein dat behoefte heeft aan een duidelijk signaal dat er geluisterd is. 

Pexels rdne 5756574

Foto is ter illustratie. Fotocredit: RDNE

Een voorbeeld dat ik in de praktijk tegenkwam:

Op een inwonersbijeenkomst bleef iemand steeds maar hetzelfde zeggen, elke gespreksronde opnieuw. De gespreksleider wilde graag verder met de groep, maar nee, daar kwam hij weer en zei weer hetzelfde. Er ging een diepe zucht door de groep, want er was al enkele keren aangegeven dat men het had gehoord. Toch kwam deze meneer telkens weer terug met zijn inbreng. 

Wat was er aan de hand?  
Wat hier gebeurt is dat deze meneer nog geen duidelijk signaal heeft gehad dat zijn inbreng is gehoord. Hij voelt zich niet gezien en gehoord en blijft zijn inbreng net zo lang herhalen tot hij dit signaal wel heeft gekregen. Zijn oerbrein mist de terugkoppeling, waardoor hij het onderwerp nog niet los kan laten. 

Neem de tijd voor terugkoppeling

De gespreksleider had in dit geval beter even de tijd kunnen nemen voor deze betrokken inwoner. Door te luisteren, eventueel door te vragen en terug te koppelen: klopt het dat u dit en dit bedoeld? Heb ik het zo goed samengevat? Pas als iemand merkt dat zijn inbreng serieus is genomen, kan ons brein het loslaten. Het zet als het ware een vinkje: klaar! 

Kees van den Bos schrijft: “We zoeken naar een omgang met wederzijds respect, waarbij er serieus naar onze mening wordt geluisterd door autoriteiten die aangeven dat wij ertoe doen." Door inwoners terugkoppeling te geven op hun inbreng voelen mensen zich gezien, gehoord en begrepen. Dat zijn belangrijke stappen op weg naar meer vertrouwen.

Ik ben reuze benieuwd hoe jij kijkt naar terugkoppeling. Is dit altijd mogelijk? Wat staat er in de weg? Is er in jouw praktijk aandacht voor? Je reactie is hartelijk welkom!

Auteur: Margriet Twisterling - Youmee®

In een serie van 3 artikelen over terugkoppeling lees je waarom dit zo enorm belangrijk is voor het participatieproces. 

  • in artikel 1 lees je over verwachtingsmanagement en omgangsvormen;
  • in dit 2e artikel las je dat er neurologische triggers zijn en terugkoppeling hier fungeert om gedrag te veranderen. 

👉 Wekelijks organiseer ik samen met Mark Verhijde een videocall om over ons werk te filosoferen. De insteek daarbij is altijd de relatie met participatie. Mark is werkzaam als gebiedsmanager en trainer gebiedsontwikkeling, ik ondersteun organisaties die online laagdrempelig participatie willen organiseren met Youmee®. Beiden werken we vanuit een andere invalshoek, maar met dezelfde drive; mensen betrekken bij de inrichting van hun leefomgeving en hen daarbij een belangrijke stem geven. 
Onze gesprekken lopen steevast uit, en dat is niet voor niets. Met veel enthousiasme delen we onze inzichten en ervaringen met elkaar in het publieke en gemeentelijke domein. Vanuit deze passie ontstaat nu bijna als vanzelf onze community van Participatie Professionals. De dialoog en interactie binnen de groep voeden we met onze blogs. 

Inspiratie

We delen waardevolle kennis over online onderzoek, participatie en communicatie.

Contact

Kattenwinkelweg 18
8015 PW Zwolle
Nederland
038 - 20 22 350
welkom@youmee.nl

Youmee® Online