blog
Goed communiceren bij participatie-trajecten is best een uitdaging. In onze samenleving, waarin mensen steeds mondiger zijn en meer invloed willen hebben op beslissingen, is de methode van Verbindende Communicatie een hele mooie manier om mensen op een oprechte manier bij vraagstukken te betrekken.
De methode Nonviolent Communication (NVC) is ontwikkeld door Marshall Rosenberg, een Amerikaans psycholoog. Rosenberg geloofde dat conflicten ontstaan door misverstanden en negatieve communicatie. Hij wilde mensen helpen om beter te communiceren door meer aandacht te besteden aan de gevoelens en behoeften van zowel zichzelf als van de ander. Zijn methode van Geweldloze Communicatie helpt ons om te zeggen wat we zelf graag willen en te horen waar het de ander om gaat. Het is een taal van mededogen, waarmee we de machtsstrijd achter ons laten en bewegen naar samenwerking en vertrouwen. Zo verloopt de communicatie ontwapenend, doeltreffend en verbindend.
Tijdens de mastermind-bijeenkomsten oefen ik met Priscilla Spee (coaching en trainen met bewegen bij Spee Coaching), Alice Hoogenberk (coach voor transformatieve conflictoplossing) en Beatrijs van der Wiel (yogadocent at BeeCAP) om te leren werken met de methode. Want verbindend communiceren is, hoe vreemd het ook klinkt, best lastig toe te passen. Oefen daarin is dan ook heel fijn! Ik ben erachter gekomen dat er veel ingesleten patronen in mijn communicatie en primaire reacties zitten die niet helpend zijn in mijn relaties 🙈 Terwijl ik mijzelf zie als iemand die veel empathie en respect heeft voor de ander, valt er nog heel wat te leren.
Verbindende Communicatie is een methode die communicatie- en participatie-experts kan helpen om op een positieve en constructieve manier in gesprek te gaan, zonder oordeel of kritiek. Het doel is om een sfeer van respect en begrip te creëren, waarin iedereen zich vrij voelt om zijn of haar ideeën en behoeften te delen en samen tot een oplossing te komen.
Het proces bestaat uit 4 stappen:
Verbindende communicatie helpt ons contact te maken met onszelf en met de ander waardoor ons natuurlijk mededogen kan stromen. Er ontstaat weer verbinding.
Bij participatie is het belangrijk dat inwoners zich gehoord en gerespecteerd voelen. Verbindende communicatie kan daarbij helpen, omdat het een veilige en open sfeer creëert. Wanneer mensen de ruimte krijgen om hun zorgen en behoeften te uiten zonder oordeel, voelen ze zich eerder geneigd om bij te dragen en samen te werken.
Dit zijn nog een paar manieren die helpend zijn:
Verbindende communicatie kan een waardevolle aanpak zijn om participatieprocessen menselijker en effectiever te maken. Door ruimte te geven aan gevoelens en behoeften en te luisteren zonder oordeel, ontstaat een dialoog die de kloof tussen inwoners en beleidsmakers kan overbruggen. Er zijn al diverse boeken over geschreven:
Heb je - net als ik - niet snel genoeg informatie, lees dan hieronder een praktijkverhaal.
De woningcorporatie
Iemand uit mijn netwerk huurt al 25 jaar een werkruimte in een woonwijk. Het is een fijne plek voor haar bedrijf, waar in de strip van lage huurflats meerdere bedrijven zijn gevestigd. Opeens krijgt ze een brief van de woningcorporatie dat de huur zal worden opgezegd en dat ze een nieuwe locatie moet gaan zoeken. Ze is in de war: waarom moet uitgerekend zij daar weg, terwijl alle andere bedrijven er mogen blijven? Dit lijkt willekeur en onrechtvaardig. Ze is zowel angstig als boos. Ze neemt contact op met de woningcorporatie om hierover een gesprek aan te vragen, maar dit wordt niet gehonoreerd. Het lijkt onbespreekbaar. De moed zinkt haar bijna in de schoenen.
Ze besluit om een brief te schrijven naar de verantwoordelijke manager en steekt dit in vanuit Verbindende Communicatie. Ze beschrijft de concrete situatie die ze waarneemt en die haar welzijn beïnvloedt. Ze geeft aan hoe ze zich daardoor voelt. Daarna beschrijft ze haar behoeften en verlangens. Ook vraagt ze naar de behoeften van de woningcorporatie en of haar aannames hierbij juist zijn. Tot slot beschrijft ze de concrete actie (namelijk in gesprek komen met elkaar) waar ze naar op zoek is en die ze in een verzoek tot uitdrukking brengt.
De uitkomst? Naar aanleiding van de brief is ze uitgenodigd voor een gesprek. Inmiddels heeft ze te horen gekregen dat ze niet hoeft te verhuizen.
Het is een beetje een lang artikel geworden, maar ik hoop dat je het waardevol vindt. En ik ben reuze benieuwd of jij ervaringen hebt met Verbindende Communicatie (of een andere methode) die helpend is bij participatie. Jouw reactie of voorbeeld is welkom
Auteur: Margriet Twisterling - Youmee®
👉 Wekelijks organiseer ik samen met Mark Verhijde een videocall om over ons werk te filosoferen. De insteek daarbij is altijd de relatie met participatie. Mark is werkzaam als gebiedsmanager en trainer gebiedsontwikkeling, ik ondersteun organisaties die online laagdrempelig participatie willen organiseren met Youmee®. Beiden werken we vanuit een andere invalshoek, maar met dezelfde drive; mensen betrekken bij de inrichting van hun leefomgeving en hen daarbij een belangrijke stem geven.
Onze gesprekken lopen steevast uit, en dat is niet voor niets. Met veel enthousiasme delen we onze inzichten en ervaringen met elkaar in het publieke en gemeentelijke domein. Vanuit deze passie ontstaat nu bijna als vanzelf onze community van Participatie Professionals. De dialoog en interactie binnen de groep voeden we met onze blogs.
We delen waardevolle kennis over online onderzoek, participatie en communicatie.