Youmee®

Youmee® of een online platform? Dit zijn de verschillen!

Youmee® wordt regelmatig vergeleken met andere onderzoeksinstrumenten, zoals een online platform of enquête. In eerste instantie lijkt het misschien ook wel wat op elkaar. Je kunt ze allemaal online inzetten en ze zijn bedoelt voor participatie. In dit artikel lees je wat Youmee® uniek en anders maakt ten opzichte van online platforms.

Pexels cottonbro studio 4713557

Identiek of toch verschillend? Foto's door Cottonbro Studio

Je hebt besloten om met participatie aan de slag te gaan, of je bent al een heel eind op weg. Mogelijk is er participatiebeleid vastgesteld, of ben je daarmee bezig. En dan komt het moment waarop je actief op zoek gaat naar instrumenten die je bij de uitvoering kunnen helpen. Voor online participatie is er inmiddels al best veel keuze.

 
In dit artikel gaan we in op de verschillen tussen Youmee® en online platforms. We verzamelden er zonder moeite 8 en schreven er nog een bonustip bij. 

Verschil 1)  Vanuit wiens perspectief is het bedacht?

De meeste online platforms (Citizenlab, Mett, Consul, Open Stad e.d.) zijn bedacht vanuit de behoefte van organisaties. Ze sluiten daarbij aan bij wat we de laatste decennia gewend zijn. Meestal is dat een website waarop je als organisatie je projecten kunt lanceren. Deelnemers worden uitgenodigd om naar de website te komen en kunnen daar reageren en meedoen. Contact is er via de mail.

Een website? Dat is ouderwets denken, zegt Ferenc van Damme van Studio Vers Bestuur in zijn boek 'Hoe dan?'  Jongere generaties willen nergens lid van worden, gaan niet naar zaaltjes om mee te praten, kijken geen tv, surfen niet naar een website en lezen geen kranten. Maar de toekomst wordt wel beter als we samen nadenken hoe we willen samenleven. Dat vraagt om individueel maatwerk. Dat vinden wij bij Youmee® nou ook.   

Youmee® biedt daarom één platform voor alle vraagstukken van elke organisatie in Nederland

Je hoeft als betrokken inwoner niet steeds naar een specifieke website als een andere organisatie jou ook wil betrekken bij ontwikkelingen (waar stond het ook alweer?). Met de Youmee®-app heb je alle vraagstukken die voor jou bedoelt zijn bij elkaar in één app. Wanneer mensen Youmee® downloaden zijn ze daarmee goed bereikbaar voor élke organisatie in Nederland. Of het nu je gemeente, je werkgever of je sportclub is. Youmee® is een soort Facebook om te luisteren, verbinden en beslissen, zeggen wij wel eens gekscherend op kantoor.

Hiermee is Youmee® echt uniek. Geen enkel ander instrument doet dit op deze wijze. Wij denken dat dit op termijn, als medezeggenschap een vast onderdeel uitmaakt van ons leven, een enorme pré is. Als Youmee® op elke telefoon geïnstalleerd is, dan is iedereen met Youmee® met één PING 🔔 bereikbaar. Hoe gaaf is dat!

Youmee® is bedacht vanuit de deelnemer

Toen we Youmee® ontwikkelden hebben we de gebruikers betrokken bij de ontwikkeling. We vroegen hen: Hoe wil jij meedenken over voor jou relevante vraagstukken? Als inwoner van je gemeente, provincie en land, medewerker bij jouw bedrijf en lid van jouw club en vereniging? Wil je dan steeds naar een andere website surfen? Of wil je gebruik maken van een handige app, waarmee je in samenspraak deel kunt nemen aan elk vraagstuk dat voor jou bedoeld is?

Daarbij zit je als gebruiker natuurlijk wel achter het stuur. Van organisaties en thema's die jij niet relevant vindt, wil je geen pushberichten ontvangen. 😉

Zo is het in Youmee® geregeld:

  • je ontvangt in Youmee® vraagstukken van meerdere organisaties.
  • Youmee® organiseert de vraagstukken overzichtelijk in een lijst, met de actieve vraagstukken bovenin.
  • Je kunt filteren en zoeken op actieve- en inactieve vraagstukken, berichten en documenten, ook al zijn die al jaren geleden georganiseerd. Youmee® maakt er een handig dossier van rondom een bepaald onderwerp. 
  • je kunt direct zien van welke organisatie het vraagstuk afkomstig is.
  • elke organisatie krijgt een profiel met logo en relevante contactinformatie.
  • bepaal zelf van welke onderwerpen je een pushbericht ontvangt.
  • keuzevrijheid: kies je voor deelname met de app of surf je naar youmee.online? Je hebt 1 account waarmee je zowel in de app als online kunt inloggen (net als FB en Whatsapp).

Pexels cottonbro studio 4718092

Verschil 2)  Wie praten er mee?

De online platforms hebben contact met hun deelnemers via de mail. Wil jij je publiek verder verbreden, dan zul je bij nieuwe projecten steeds opnieuw je marketing-trukendoos moeten openen. Vooral jongeren doen weinig met e-mail en daarmee is het lastig deze doelgroep te bereiken. 

Hiervoor zul je op Instagram of Tiktok moeten adverteren of andere routes zoeken om hen te bereiken. Ook de andere doelgroepen moeten bij elk nieuw vraagstuk opnieuw benaderd worden met de inzet van marketing. Daar hangt toch wel een stevig prijskaartje en dito tijdsinvestering aan. 

Daarnaast tref je als deelnemer op de website alle projecten aan die voor inspraak open staan. Maar heb jij bij elk project wel een belang en hoe groot is dat? Of doe je gewoon mee omdat je er toch toevallig tegenaan loopt op de projectwebsite? Of plaatsen we alleen die projecten op de website die alle inwoners in de gemeente aangaan en kun je geen speciale groepen targeten?

Youmee® target de deelnemers per vraagstuk

Niet iedereen is bij elk onderwerp even betrokken of hoeft overal iets van te vinden. Zeker bij ruimtelijke ontwikkelingen wil je vooral die stakeholders betrekken die er echt mee te maken hebben. In Youmee® kun je de deelnemers heel precies uitnodigen en doen alleen die doelgroepen mee die belangen hebben bij het onderwerp.

Zo wordt de dialoog niet verstoord door mensen die wel iets vinden, maar er eigenlijk niks mee te maken hebben. 😉

Youmee® doet het zo:

  • nodig de deelnemers uit op basis van het vraagstuk (onderwerp).
    OF:
  • nodig de deelnemers uit voor een community op basis van een thema. Bijvoorbeeld de thema’s gezondheid/energietransitie of leden/medewerkers/studenten/externen. Je bepaalt zelf welke communities bij jouw organisatie passen. Deelnemers in een community kun je eenvoudig beheren en met één druk op de knop toevoegen aan voor hen relevante vraagstukken.
  • geef toegang tot het vraagstuk met een QR-code/activatielink, voeg deelnemers handmatig toe, upload een adressenlijst of selecteer de passende communities die je hebt aangemaakt. E.e.a. is afhankelijk van het karakter van je vraagstuk (openbaar of besloten).
  • kies voor toegang op basis van postcodegebieden (dit kan vanaf 1 postcode, maar ook regio overstijgend).
  • deelnemers kunnen zowel op hun privé- als zakelijke postcode getarget worden.
  • nodig deelnemers uit via de mail, in de krant, in een brief huis-aan-huis, bij bushokjes of op de socials afhankelijk van het karakter van je vraagstuk (openbaar of besloten).

Heeft iemand zich geregistreerd in Youmee®? Dan is deze deelnemer ook gemakkelijk bereikbaar voor nieuwe vraagstukken die voor hem of haar relevant zijn! 😉

Pexels cottonbro studio 4715138

Verschil 3)  Interactiviteit en moderatie

Niemand heeft zin in vervelende discussies en extra werk voor moderatie. We kennen helaas allemaal wel van die mensen die negatief de wereld in kijken. Ze laten graag en veel van zich horen op social media. Wanneer je ruimte geeft voor interactie, is de kans hierop groter. En dan moet je dit ook allemaal bijhouden. Er zijn platforms die daarom interactie uitschakelen of de optie voor uitschakeling aanbieden.

Interactie is echter heel belangrijk! Mensen zien hoe anderen erover denken en komen hierdoor minder vast in hun eigen gelijk te zitten. Interactie brengt mensen in beweging en leidt tot nieuwe ideeën. Is interactie uitgeschakeld, dan kun je als deelnemer wel je eigen mening geven, maar heb je geen idee hoe de rest van de deelnemers erover denken. Het onderzoek wordt dan erg eenzijdig (wij vragen - u mag antwoorden), net als bij enquêtes.

In Youmee® kun je níet in discussie, maar is er wél interactie

Deelnemers in Youmee® krijgen per dialoogvraag de ruimte voor één antwoord. Je kunt op elkaar reageren met een duimpje op. Ideeën afbranden doen we niet, want elke bijdrage is waardevol. Zo krijgt negatief sentiment minder kans in Youmee®.

Wordt er toch een reactie als kwetsend ervaren? Dan kunnen de deelnemers onderling de bijdrage ‘flaggen’. De auteur krijgt hiervan een melding in zijn tijdlijn met de vraag of hij/zij zijn reactie wil aanpassen. De regisseur van het vraagstuk krijgt ook een melding in de beheeromgeving. Reacties die echt niet door de beugel kunnen worden zo in beeld gebracht door andere deelnemers en kunnen indien nodig worden verwijderd. Dit laten we in Youmee® niet over aan AI, maar aan een betrokken persoon om te beoordelen.

Zo houden we de dialoog positief en ben je niet veel tijd kwijt aan moderatie. 😉

 In Youmee® gaat het zo:

  • deelnemers geven 1 antwoord per vraag (dialoog).
  • we delen reacties niet in qua voor- of tegenstanders, maar alles staat door elkaar zoals het binnen komt.
  • Youmee® is super transparant: iedereen kan elkaars reactie lezen.
  • je kunt jouw eigen reactie aanpassen zolang de dialoog open staat.
  • discussiëren of de dialoog ‘kapen’ is niet mogelijk.
  • vind je een reactie van een ander goed? Dan kun je een ‘duimpje op’ geven. Zo zien we waar draagvlak voor ontstaat.
  • is een reactie kwetsend? Dan kun je deze flaggen.

    Youmee® kiest ervoor om deelnemers maar één antwoord per vraag te geven. Dit voorkomt discussies door slechts enkelen. Door deze werkwijze en het anoniem reageren, wordt iedereen gelijkwaardig. Of je nu 12 bent of 80, man, vrouw of anders, rijk of arm, waar ook je wiegje ook heeft gestaan, het gaat eindelijk weer om de inhoud en niet om hoe je eruit ziet of hoe succesvol je in het dagelijks leven bent.

    Omdat in Youmee® de antwoorden door elkaar staan, ontstaan er geen bubbels van gelijkgestemden. We doen niet aan polarisatie, elke mening is waardevol en mag er zijn. Omdat je in aanraking komt met andersdenkenden, wordt je gestimuleerd om ook over andere meningen na te denken. Deelnemers geven een toelichting op hun antwoord. Hierdoor krijgen de reacties diepgang. Zelfs als je het niet met elkaar eens bent, kan er zo toch meer begrip ontstaan voor elkaar.

    Pexels cottonbro studio 4715140

    Verschil 4)  Anonimiteit en van mening veranderen

    Er zijn platforms waar je zonder inlog een reactie kunt geven, maar ook waarbij je moet registreren als je een reactie wilt achterlaten. Dan staat jouw naam bij je bijdrage en ben je niet anoniem. Dit is voor sommigen een (te) hoge drempel, die doen daardoor niet mee.

    In Youmee® moet je een account aanmaken, net als in Facebook, Instagram en Whatsapp. Daar hebben wij hele goede redenen voor.

    Youmee® vraagt bij registratie in de app om een gebruikersnaam, e-mailadres, postcode en geboortejaar. Je e-mailadres en naam gebruiken we als we je een e-mail willen sturen, bijvoorbeeld als jij je wachtwoord bent vergeten. Je postcode gebruiken we om op de kaart te laten zien in welke postcodegebieden de deelnemers wonen en om voor jouw relevante vraagstukken met je te kunnen delen. Leeftijden tonen we geanonimiseerd in de statistieken en zo kun je zien hoe de groep is samengesteld die meedoet aan het vraagstuk.

    Doe anoniem mee in Youmee®

    In de vraagstukken doe je volledig anoniem mee, niemand anders kan jouw e-mailadres of naam zien. Persoonsgegevens worden geanonimiseerd in de grafieken gebruikt en zijn niet gekoppeld aan jouw antwoorden. Zelfs Youmee® weet niet wie jij bent. 

    Zo kun je er veilig een andere mening op nahouden zonder gedoe in jouw buurt of bedrijf. 😉

    In Youmee® doen we het zo:

    • je reageert anoniem.
    • je kunt veilig een afwijkende mening hebben.
    • mensen reageren veel eerlijker wanneer ze zich veilig voelen.
    • in de statistieken zie je hoe de doelgroep is samengesteld, door een grafiek met leeftijden en een kaartje met pins waardoor je kunt zien waar mensen globaal vandaan komen. Handig, want dan kun je ook zien waar de mensen nog niet meedoen en daar actie op ondernemen.
    • je hoeft niet van mening te veranderen.

      Je hoeft in Youmee® niet van mening te veranderen

      Bij sommige methodes is men op zoek naar ‘consensus’ of ‘consent’.

      Bij consensus gaat het erom dat iedereen het met het besluit eens moet zijn. Dit gaat wel ver, eigenlijk wordt je gevraagd om je mening aan te passen. Dit levert altijd strijd en gedoe op.

      Bij consent gaat het erom dat niemand die deelneemt aan het gesprek het met de gekozen richting fundamenteel oneens is. Je hebt geen reden meer om tegen het voorstel te zijn. Deze werkmethode is handig als je toewerkt naar een besluit. Om te zoeken naar consent is het goed om fysiek bij elkaar zijn met een gespreksleider, zoals bij een burgerberaad. 

      Dit doen we anders in Youmee®. Niemand hoeft zijn mening aan te passen of in te stemmen met een voorstel waar je niet achter kunt staan, ook al weet je zo snel geen reden meer om er tegen te zijn. Deze aanpak hebben wij overgenomen van de methode Appreciative Enquiry (lees dit interview met Francisca Frenks over Waarderende Dialogen) en dit geeft heel veel rust.

      Sterker nog: in Youmee® zijn we juist op zoek naar de afwijkende meningen! Hier vinden we de innovaties voor onze plannen en beleidsvoorstellen! 😉

      Pexels cottonbro studio 4713553

      Verschil 5)  Synchroon of Asynchroon?

      Op sommige platforms (zoals bijvoorbeeld Synthetron) moet je live aanwezig zijn om mee te doen aan de dialoog. Handig is dat je online mee kunt doen, maar het moment ligt vooraf vast en kun je niet zelf bepalen. Dat kan heel ongelukkig uitkomen, waardoor er een beperkt aantal mensen kan deelnemen en anderen worden buitengesloten die misschien wel hadden willen meedoen.

      Youmee® werkt asynchroon

      De regisseur van het vraagstuk bepaalt in Youmee® hoe lang een dialoog open staat voor reacties. Het minimum is 1 dag, het maximum is nooit. Dit laatste komt niet zo vaak voor, omdat projecten vaak een bepaalde looptijd hebben. 

      Jij bepaalt zelf wanneer je even de tijd neemt om de vraag te lezen en te beantwoorden. Zo kun je altijd meedoen, ook als je bijvoorbeeld nachtdienst hebt. 😉

      In Youmee® doen we het zo:

      • je reageert zodra je er even tijd voor hebt: bij de koffieautomaat, in de trein of ‘s avonds op de bank.
      • je hoeft niet naar een bijeenkomst in de buurt of het gemeentehuis.
      • je hoeft niet op een bepaald moment live in te loggen.
      • reageer wanneer het jou uitkomt. Omdat je online kunt reageren is de respons veel hoger dan bij live events.
      • reageren is plaats onafhankelijk. Ben je toevallig op vakantie? Maakt met Youmee® niet uit.
      • ook als je een beperking hebt of een andere reden waardoor je niet naar een zaaltje toe kunt komen, met Youmee® doe jij gewoon mee als je internet en een device hebt!
      • wanneer de dialoog bijna afsluit, krijg je nog even een herinnering. Zo ben je nooit meer te laat om jouw mening te laten horen.

      Pexels cottonbro studio 4718073

      Verschil 6)  Onderzoek én communicatie

      Op veel platforms liggen de processtappen vast. Dat kan heel handig zijn als het proces een vast aanpak kent. Maar in Youmee® hebben we ervoor gekozen om het proces flexibel te maken. Waardoor de regisseur kan bepalen welk proces aansluit bij het project, initiatief of onderzoek.

      Youmee® werkt volgens een iteratief ontwikkelingsproces

      Een iteratief ontwikkelingsproces is het bouwen, verfijnen en verbeteren van een project, initiatief of beleidsvoorstel, waarbij je doorgaat tot je tevreden bent met het eindresultaat.

      In de praktijk komt het erop neer dat het proces er als volgt uit zou kunnen zien:

      1. We starten een onderzoek en stellen een aantal vragen aan de doelgroep.
      2. We ontvangen in de vastgestelde periode de antwoorden van de deelnemers.
      3. De resultaten geven we integraal terug aan de deelnemers, liefst met een bestand erbij waarin alle reacties overzichtelijk zijn geordend en onze feedback, waarin we laten zien wat we gehoord en gelezen hebben. 
      4. We inventariseren de antwoorden. Over welke onderwerpen zijn we het eens? En over welke onderwerpen moeten we met elkaar verder praten?
      5. Hierna starten we een nieuwe ronde met vragen en gaan we verder de diepte in.
      6. Herhaling van stap 2 t/m 4, zo nodig ook 5 en 6. 

      Op elk gewenst moment kun je besluiten dat een bijeenkomst nodig is of dat je een werkgroep wilt samenstellen voor verdieping. Dan nodig je hier eenvoudig mensen voor uit via Youmee®.

      Youmee® Methode
      De Youmee® Methode: een iteratief ontwikkelingsproces, bestaande uit minimaal 1 ronde met 4 stappen. 

      Zowel onderzoek, als communicatie en dossiervorming

      De meeste platforms zijn niet bedoeld om voortdurend te communiceren. Bij Youmee® geloven wij dat de betrokkenheid alleen hoog blijft als je regelmatig met de deelnemers communiceert:

      • Voorafgaand aan het schrijven van plannen, om ideeën, issues, standpunten en belangen in kaart te brengen.
      • Tijdens het schrijven van plannen om te toetsen of je de input goed begrepen hebt.
      • Om documenten, afbeeldingen en links te delen.
      • Om deelnemers uit te nodigen voor een bijeenkomst of event.
      • Om deelnemers de definitieve plannen toe te sturen.
      • Om deelnemers op de hoogte te houden van de uitvoering en alles wat daarbij komt kijken.
      • Om deelnemers te betrekken bij de evaluatie na verloop van tijd.

      In Youmee® kun je vragen stellen en informatie en ideeën ophalen, maar ook berichten versturen en documenten, bestanden en afbeeldingen toevoegen aan het vraagstuk.

      Hierdoor ontstaat een ‘living document’, dat in de loop van de tijd alle relevante informatie bij elkaar verzameld en doorzoekbaar aanbiedt. Handig! 😉

      Pexels cottonbro studio 4715142

      Verschil 7)  Inzetbaarheid en tijdbeslag

      Qua opstartsnelheid ligt Youmee® absoluut op kop ten opzichte van de platforms. Youmee® is een kant-en-klaar systeem, dat direct inzetbaar is.

      Bij het opstarten van een online platform komt echter heel wat kijken. Je moet een website inrichten (heb je de technische kennis in huis?) en er teksten voor schrijven. Je hebt te maken met koppelingen en veiligheidsaspecten. Vaak moet de communicatie- en ICT-afdeling erbij betrokken worden.

      En niet elk platform is even flexibel als het gaat om wie de regisseur is van de projecten en vraagstukken.

      Youmee® biedt optimale flexibiliteit

      Bij Youmee® maakt het niet uit wie de regisseur is van een vraagstuk. Wil je graag dat de regie intern is georganiseerd, wil je de wijkmanagers de regie geven of juist een maatschappelijke organisatie? Of meerdere regisseurs een vraagstuk laten beheren? Dit kan bij Youmee® allemaal.

      De beheeromgeving is eenvoudig in te stellen. Iedereen die met een computer overweg kan, kan met Youmee® overweg. 😉 

      Het inrichten van jouw Youmee®-account doen wij voor je. Je hoeft er geen andere afdelingen bij te betrekken, je hebt geen zorgen over de AVG of je ICT-netwerk. Als het nodig is kun je al binnen één dag online zijn.

      We hebben Youmee® eenvoudig gemaakt, zowel voor de deelnemers als de regisseurs. Werk gemakkelijk met meerdere collega’s aan een vraagstuk, download snel een CVS-bestand met alle input en verwerk de uitkomsten in het programma van je keuze.

      Pexels cottonbro studio 4718098

      Verschil 8)  Ondersteuning

      Er zijn ook overeenkomsten met de online platforms. Want het meeste werk zit niet in het systeem, maar in het ontwerpen en begeleiden van het participatieproces. Bij Youmee® gooien we je niet in het diepe, maar helpen we je hierbij naar behoefte. 😉 

      • Er is de Youmee® Academie met handleidingen, voorbeelden en tips.
      • We geven een gratis training in de beheeromgeving en kijken zo gewenst met je mee.
      • Heb je meer specifieke ondersteuning nodig? Met ons netwerk van participatie- en marketingexperts kunnen we je alle hulp bieden die bij jouw organisatie past.

      Bonustip 9)  Onze tarieven

      Participatie vinden wij niet zomaar belangrijk. We vinden dit essentieel voor een gezonde toekomst voor onze wereld. Het is dan ook onze missie dat elk mens zich gezien en gehoord voelt. Waarbij hij of zij geheel zichzelf mag blijven en door onze samenleving wordt gewaardeerd als de individu die hij of zij is.

      Organisaties helpen wij graag met Youmee® om meer grip te krijgen op het processen van inspraak, samenspraak, dialoog en besluitvorming. Daarom is Youmee® betaalbaal in te zetten voor elke organisatie, groot of klein. 😉

      Youmee® onderscheidt zich van de online platforms met transparante en betaalbare tarieven:

      • Tot 500 deelnemers betaal je 5 euro per deelnemer per jaar
      • Tot 5.000 deelnemers betaal je 1 euro per deelnemer per jaar
      • Tot 50.000 deelnemers betaal je 0,15 cent per deelnemer per jaar
      • Tot 500.000 deelnemers betaal je 0,02 cent per deelnemer per jaar

      Youmee® Tarievenkaart 2024

      Nog meer deelnemers of heel Nederland targeten? Vraag een offerte bij ons aan.

      Inspiratie in je mailbox

      We delen ongeveer 1x per maand waardevolle kennis over participatie, communicatie en Youmee®.

      Contact

      Kattenwinkelweg 18
      8015 PW Zwolle
      Nederland
      038 - 20 22 350
      welkom@youmee.nl

      Youmee® Online